Tiedote 7.1.2006
Seksialan Liitto SALLIn puheenjohtaja Johanna Sirkiä on jättänyt eroilmoituksensa yhdistyksen hallitukselle.
Sirkiä kommentoi eroaan näin:
Mielestäni SALLI on tehnyt tärkeää työtä tuodessaan esille seksityöntekijöiden näkökulmaa ja ottamalla kantaa seksityöntekijöiden ihmisoikeuksien puolesta konkreettisella tasolla. Olen iloinen ja ylpeä siitä, että olen saanut olla tässä työssä mukana. Olen edelleen kaikkien niiden kannanottojen ja lausuntojen takana, joita SALLI on tehnyt.
Eropäätökseni tapahtui sen jälkeen, kun valtioneuvosto 22.12.2005 antoi eduskunnalle esityksen seksinostamisen kriminalisoimiseksi. Eropäätökseni syynä on oman elinkeinoni turvaaminen. Toimin yksityisyrittäjänä, joten asiakassuhteiden turvaaminen on pakko laittaa etusijalle.
On täysin mahdollista, että eduskunta torjuu lakiesityksen, koska monet kansanedustajat ovat alkaneet ymmärtää siihen liittyviä vakavia ongelmia. Minulla ei kuitenkaan ole varaa käydä tätä taistelua loppuun asti.
Hallituksen lakiesitys seksinostamisen kriminalisoimiseksi leimaa ja häpäisee asiakkaita. Vaikka asiakkaani ostaisivat minulta täysin laillisia palveluita, he eivät enää uskalla tulla luokseni, jos esiinnyn julkisuudessa seksityöntekijöiden edustajana.
Olen hyvin surullinen ja pahoillani, että joudun jättämään eroilmoitukseni. Kuluneet kolme vuotta ovat opettaneet sen, että yhteiskunnassamme on vahvoja voimia, jotka vastustavat seksityöntekijöiden ihmisoikeuksia, järjestäytymistä ja sananvapautta.
Sirkiä hoitaa yhdistyksen sisäisiä hallinnollisia asioita, kunnes yhdistyksen jäsenkokous valitsee kevätkokouksessaan uuden puheenjohtajan.
Sirkiä ei enää anna haastatteluita eikä lausuntoja yhdistyksen puheenjohtajana. Sirkiä on ilmoittanut luopuvansa seksin myymisestä. Hän pyytää, että tiedotusvälineet eivät enää käyttäisi hänen nimeään tai kuvaansa prostituutiokysymyksen yhteydessä.
Sirkiä antoi viimeisen haastattelunsa yhdistyksen puheenjohtajana 7.1.2006 ilmestyneelle Iltalehdelle.